September 2020: Marlene Dumas bij Zeno X

Wij plannen dan een privé-bezoek aan Zeno X Gallery, met de tentoonstelling van de belangrijke Zuid-Afrikaanse artieste “Marlene Dumas”, thans woonachtig in Amsterdam.

Marlene Dumas werkt al 25 jaar samen met de Antwerpse galerie Zeno X en om dat te vieren loopt daar nu de tentoonstelling ‘Double Takes’, die voortbouwt op haar onderzoek van beelden: hoe die tot stand komen en uit welke lagen ze bestaan.
Zij maakt portretten, maar nooit naar levend model.
Zij construeert haar verwrongen, figuratieve werk aan de hand van knipsels, die niet alleen de mens maar ook diens getroebleerde ziel ontbloten en waarbij zachtheid en brutaliteit in elkaar overvloeien. Dumas schildert met een onderhuidse dreiging. Voor welk werk je ook staat, je deinst altijd even terug.

Zeno X Gallery biedt in een catalogus een overzicht van alle werken die bij Zeno X werden getoond gedurende haar vijfentwintigjarige samenwerking met de Antwerpse galerie. Dumas presenteerde er sinds 1993 vijf solotentoonstellingen.

Marlene Dumas (°1953, Kaapstad) wordt beschouwd als een van de invloedrijkste schilders van de twintigste eeuw. Al meer dan dertig jaar raakt ze met haar schilderijen en tekeningen existentiële onderwerpen aan die vaak refereren aan kunsthistorische motieven en actuele politieke thema’s. Ze laat zich daarbij inspireren door beelden die ze in tijdschriften en kranten vindt of door persoonlijke foto’s die ze van haar naasten maakt. Via haar werken probeert ze de sociale, politieke, psychologische en emotionele aspecten van een beeld te onderzoeken en te onthullen. Hier een link naar een boeiend artikel in “De Tijd”.

Verslag:

De uitnodiging werd verstuurd begin juli, twee maanden voor (corona-) tijd.  Op enkele uren waren de beschikbare plaatsen geboekt: in totaal 73 inschrijvingen, waarvan een flinke brok op een wachtlijst moest. Twee bijkomende sessies moesten soelaas bieden. 

Een beslagen gids loodste ons door de ruime tentoonstellingszalen.
zaal 1: Nefertiti en andere iconen
zaal 2: in het teken van het Baudelaire-project
Zaal 3: familieportretten
Zaal 4: in de intimiteit van kind en kleinkind
Orgelpunt was de mythologische Io, het enige werk dat niet speciaal voor deze expositie werd gemaakt, maar er perfect in paste. 

De rustige begeleiding van onze gids liet ons de ruimte voor een eigen verwerking van al het moois wat we zagen. 

Het traditioneel glaasje werd afgevoerd door Covid. Toch waren al onze deelnemers tevreden dat we de culturele draad van Antwerpen Cultuurstad voorzichtig opnieuw konden opnemen.

foto’s:   Peter Cox ,  courtesy Zeno X gallery